Op bezoek bij de Maori

13 februari 2017 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Vandaag brengen wij een bezoek aan een op loopafstand van ons hotel gelegen Maori dorp waar de Maori gemeenschap zelf ook woont en gebruikt maakt van de mogelijkheden die de geothermische ondergrond hun biedt:

Met een welgemeende " Kia Ora " (welkom in Maori taal) leidt de gids ons rond in het dorp en toont op welke wijze zijn volk nog steeds gebruik maakt van hetgeen de natuur mogelijk maakt:

Wat te denken van een Maori magnetron waar de warme lucht van 120 graden het voedsel bereidt wat je in de middag in het restaurant kan eten

Hetzelfde geldt voor de warmwaterbron waarin eieren gekookt en kunnen worden of maïskolven (zie rechtsonderin de foto de mais)

Uiteraard wordt er veel verteld over de cultuur en krijgen wij de ceremoniële huizen en afbeeldingen te zien( de beeldjes zijn zogenaamde protectors om de slechte geesten buiten te houden)

Voorts vele bronnen met zwavel-lucht

Ook dit dorp bood ons de mogelijkheid om spuitende geisers te aanschouwen ( zie ook de video die ik heb geladen in de reisblog)

Na de rondleiding wordt er een opvoering getoond van een kleine groep van 6 Maori met zang, dans en dus ook de Haka (zie de 2 video's die ik in de reisblog heb geladen)

Loes durft het aan om tussen 2 krijgers te gaan staan

Een zeer leuke tour waar we ons prima hebben kunnen vermaken en tevens wat geleerd hebben over de Maori.

1. Rene:
    Interessant, hoor.
    Rob, volgende golfwedstrijd eerst een Haka?
  2. Petra:
    13 februari 2017
    Wat een leuke foto van Loes...te grappig...ik zou ook in een deuk liggen denk ik :)
  3. Piet Swartjes:
    13 februari 2017
    Wat een geweldige mooie foto's en ervaring voor jullie.
  4. Ger en Nel:
    13 februari 2017
    Leuk om andere culturen mee te maken, zijn interessante ervaringen, kunnen wij wellicht nog van leren.
    Wederom mooie plaatjes en Marloes wat gedurfd.
  5. Lia:
    13 februari 2017
    Bijzonder om mee te maken, zowel traditioneel ritueel als de geisers.
  6. Men & Jet:
    Bijzonder hoor!
  7. Milko:
    19 februari 2017
    Supergaaf, lijkt me wederom een geweldige ervaring!